OMVENDELSENS DØR I LIVETS LABYRINT

Av William Aanensen

”Dersom den ugudelige ikke omvender seg, da kvesser Gud sitt sverd, da spenner han sin bue og sikter den inn.” Salme 7.13.

De fleste vet hva en labyrint er. Den er et forvirrende kaos av ganger i alle retninger. Innganger eller utganger er det overalt, men de viser seg snart å ende i blindveier. Labyrinten er enkel å komme inn i, men vanskelig å komme ut av.

Våre liv har mange likhetstrekk med en labyrint. Jesaia sier det slik: ”Vi for alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei”. Det ble ikke slik med menneskelivet som Gud hadde bestemt.
Han skapte mennesket til å gå framover etter den rette linje. Denne linje beskrives slik i
1. Mos. 5.21: ”Enok vandret med Gud, så ble han borte, for Herren tok ham til seg”.
Menneskets valg av vei førte inn i en uoversiktlig labyrint. Enkel å komme inn i, umulig å finne ut av. Den smertelige erfaring vi alle må gjøre er at den eneste utgang som finnes ut
labyrinten er gjennom dødens dør. Uansett hvor godt eller dårlig et menneske lever må det forlate labyrinten gjennom denne dør. Denne sannhet er en av årsakene til at predikanten i bibelen beskriver livet som tomhet og jag etter vind. Alle må avslutte oppholdet her på samme måte.
Mange lever i håpet om at dødens dør skal være utgangen til tomhet og intethet.
Andre håper at døden skal være inngangen til nye liv som gjentar seg inntil det ender i et eller annet nirvana. Ei stor gruppe av mennesker gjør så godt de kan her i livet og så håper de det skal gå bra til slutt. Inn i denne labyrint av meninger er det at salmisten bringer et godt budskap til syndere. Budskapet om omvendelsen. Den fører et menneske inn i en helt ny situasjon. I omvendelsen åpner Gud en ny dør ut av labyrinten. Ut av tomheten og jaget etter vind. Guds dør og menneskets dør likner hverandre til forveksling, men der er så forskjellige som natt og dag. Guds dør er begynnelsen på livet og saligheten. Menneskets dør ender i sorg og smerte. ”Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør”. Denne dør er Jesus Kristus. Bare gjennom han får vi del i framtid og håp. Bare gjennom han ser vi meningen med livet i labyrinten.
Hør hva Jesus vitnet da han gikk her nede: Dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus. Salig er det menneske som omvender seg til Jesus Kristus, den Gud som har utgang fra døden, salme 68.21.